Karel Čapek: Matka
Možná jsem divná, ale hrozně ráda čtu dramata. Myslím ve smyslu
scénáře, jenom rozepsané repliky postav a několik nejdůležitějších akcí na
jevišti. Zdůrazňuju to schválně, abychom se dobře pochopili, Spousta lidí za
drama označuje to, co je ve skutečnosti thriller. A to Matka od Karla Čapka vážně není. No, v některých chvílích asi
psychologický thriller bude, ale… označení drama pro to funguje mnohem líp.
Ještě než jsem svazeček otevřela,
věděla jsem, do čeho jdu. Ve škole nám Čapka neustále cpali, není divu, protože
byl oblíbenec jedné učitelky, ale když jsem si tehdy jednoho zkusmo přečetla,
vůbec nebyl špatný (nechápu, proč ho vybrali jako povinnou literaturu, když se
tak skvěle čte), takže kdykoli mám možnost některého přečíst, neváhám.
Tak jsem se dostala k Matce. V knihovně ležela na poličce
mezi právě vrácenými výtisky, taková útlá brožurka trochu atypického formátu. Říkala
jsem si, že na její přečtení mi bude stačit hodinka, dvě a vlastně nemá smysl
si ji půjčovat domů, když se do čtení
můžu pustit tady, u stolku opodál. Okolnosti mě nakonec donutily přece jen si
ji půjčit absenčně (to je termín používaný v Knihovním řádu) a teď zpětně
mi to přijde jako rozumný čin.
Matka je vdova. Její muž padl na bitevním poli, ale léta už ji
chodí navštěvovat jako duch. Celou tu dobu nechala jeho pracovnu beze změny,
jen občas si tam zajdou hrát jejich synové. Tedy hrát – jsou to mladí muži, ti
si přece nehrají, ale chodí do pracovny diskutovat o politice a dalších věcech
mužského světa, kterým matka jako jediná žena v rodině nemůže rozumět. Postupně
své syny ztrácí a je jedno, jestli se bavíme o vztahové rovině, nebo sledujeme
soužití živých a mrtvých.
Žijící synové své mrtvé příbuzné
nevidí, tuhle pochybnou výsadu má jenom matka, přičemž setkání každého nově
zesnulého provází bouřlivé uvítání. Místy jsem měla pocit, že na matku už je
toho moc a začíná bláznit. Dokonce to sama v jednom výstupu prohlásila a
čím horší je její stav, tím víc se snaží zbývající potomky chránit před
jakoukoli nepřízní okolí.
Ještě bych měla vysvětlit, proč
jsem vlastně ráda, že jsem si drama půjčila domů. Nečte se tak úplně snadno,
jak jsem si představovala a strávit nad ním hodinku je strašně málo. Nebo takhle
– čte se dobře a pokud si člověk chce
udělat čárku, že přečetl Čapkovu divadelní hru, šedesát minut mu bude bohatě
stačit. Jestli si ale chce ze čtení něco odnést, musí přečíst jedno jednání,
knihu odložit, do druhého dne o přečteném přemýšlet a pak celý postup ještě
dvakrát zopakovat. Zážitek je potom silnější. Jestli po něm toužíte, zásobte se kapesníky –
dojetí se neubráníte.
Komentáře
Okomentovat