Čumím...


Jsem knihomol, a proto si nedovedu představit život bez vydatných návštěv knihkupectví a knihoven. Dlouhá léta jsem se omezovala jen na nabídku knihovny v našem malém městě, ale když jsem se opakovaně přesvědčila, že nemají většinu publikací, o které jsem projevila zájem, rozhodla jsem se zařídit si průkazku do pražské městské knihovny. Od té doby si připadám jako v Jiříkově vidění.

Nemyslím si, že by bylo něco překvapivého na tom, že Praha jednoznačně vede. Ať co se přístupu zaměstnanců týče, nebo možností půjčování. U těch se rovnou chvilku pozastavím: Půjčit si knihu lze kdekoli, vrátit ji zas můžete na libovolné pobočce a když se trefíte do doby, kdy knihovna nemá otevřeno, můžete využít rovnou dvě sběrná místa. O těch zatím nemůžu nijak referovat, ale zdá se mi  to jako dobrý nápad. Zato u nás na malém městě je nutné výpůjčku vrátit na stejnou pobočku, odkud jsem si ji vyzvedla - přece nebudou knihy neustále převážet! Naučila jsem se tedy chodit do vzdálenější pobočky, kde je větší výběr i příjemnější personál (aspoň většinou).
Zaujala mě i pražská otevírací doba. Kromě neděle má ústřední knihovna otevřeno denně od rána do večera, ne jako u nás, kde je v pondělí zavřeno, v pátek se půjčuje do 16 hodin a v sobotu máte asi 180 minut na to, získat všechny potřebné tituly. A to nemluvím o tom, že pokud jste držiteli Lítačky, máte první členský poplatek o 20 Kč levnější, protože jako průkazka do knihovny vám poslouží právě tramvajenka.
Dalším plusem pro Prahu jsou přehledné webovky - novinky z knihovny, vyhledávání titulů probíhá hned na domovské stránce a kdo má členské přístupové údaje, může si knihy po přihlášení řadit do seznamů a hodnotit je, nebo si jedním kliknutím prodloužit výpůjční dobu. Než bych na webu mojí domovské knihovny cokoli našla, je rychlejší zajít na pobočku, zeptat se knihovníků a – odejít s prázdnou.
Jediné, v čem má maloměstská knihovna náskok, jsou záchodky pro čtenáře a prodej vyřazených knih. Záchody máme čistší a udržované (v Praze jsem měla pocit, že se do budovy ústřední knihovny nějak povedlo zazdít TOITOIku). Vyřazené knihy si každý může vybrat podle svého za 2 Kč za svazek; v Praze je občas prodávají na metry.
Inu, každá instituce má svoje a jsem vlastně nakonec ráda, že mám průkazku do obou…


Komentáře

Oblíbené příspěvky