Saturnin se vrací

Svérázného sluhu Saturnina ve stejnojmenné knize Zdeňka Jirotky mám ráda. Naprosto oprávněně tohle humoristické dílo vyhrálo anketu Kniha mého srdce, ale přesto příběh nechal spoustu otázek bez odpovědí. Koncem loňského roku vyšel titul Saturnin se vrací v podání Miroslava Macka, který si dal za cíl příběh dovést do zdárného konce.

Se Saturninem jsme se rozloučili v létě v dědečkově sídle, zatímco se jeho pán vrátil do Prahy, kde se rozvíjel jeho vztah se slečnou Barborou Terebovou. Uplynul celý rok, teta Kateřina se podruhé vdala (shodou okolností je jejím vyvoleným opět továrník František) a celá společnost se začátkem července znovu schází v dědečkově vile, aby tu strávila část dovolené.

Až do téhle chvíle jsem byla nadmíru spokojená, ale teď mi přišlo, že se příběh začíná opakovat. Jednotlivé epizodky se až příliš podobaly těm z originálního dílu a humor už nebyl takový, jak jsem si ho představovala. Nechci v žádném případě říct, že by byl špatný, ale ke knize jsem přistupovala s poněkud přehnaným očekáváním, které se nesplnilo.

Na druhou stranu se mi četla mnohem líp, než skutečný Saturnin od Zdeňka Jirotky. Věty nebyly zbytečně dlouhé, a přesto si zachovaly prvorepublikový charakter, řeč se nevyznačovala takovou květnatostí, jak jsem byla zvyklá… Asi by se hodilo, kdybych napsala, že za mě naprostá spokojenost, což by v žádném případě nebyla pravda.  Musím se přidat k těm, kdo mají výhrady k věčnému zdůrazňování romantického citu vypravěče ke slečně Barboře a ubíjejícímu faktu: „Chtěl jsem se zeptat Saturnina, kde/jak se naučil…“ V několika prvních kapitolách jsem s tím neměla nejmenší problém, jak se kniha blížila do finále, objevovaly se tyhle dva motivy čím dál častěji, jako by autor už neměl co říct, ale potřeboval splnit zadaný rozsah. Škoda, čekala jsem trochu silnější literární zážitek.


Jestli se na Saturnin se vrací chystáte, přistupujte k němu jako k samostatnému dílu, které shodou okolností nese jméno legendárního sluhy z kultovního humoristického románu. Jedině tak se vyhnete zklamání.

Komentáře

Oblíbené příspěvky