Filuta a Bobky od Bobka

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=nqyqs3cuKQw]


Chápu, že to vypadá jako neuvĕřitelnĕ nesourodá dvojice knih a máte naprostou pravdu. Pokud jste četli moje předchozí články, Filuta od Terry Pratchetta vás asi nijak nepřekvapí. Zato Bobky od Bobka překvapily i mĕ samotnou...







Totiž, abyste mĕ pochopili, jako milovnice sira Teryho jsem se rozhodla mít kompletní sbírku jeho díla. Zatím se mi příliš nerozrostla, přestože při každé návštĕvĕ knihkupectví přihodím do košíku alespoň jeden svazek podepsaný jeho jménem  a naposledy se tak ke mnĕ dostal právĕ Filuta.


Ještĕ celkem nedávno jsem si myslela, že pan Pratchett psal jenom o  Zemĕploše, jenomže (jak mi řekne každý znalec) Filuta je dobrodružný román odehrávající se ve viktoriánské Anglii. Podle anotace prý nĕco na způsob Olivera Twistera od Charlese Dickense. K tomu se nebudu vyjadřovat, tuhle knihu jsem nikdy nečetla, ale zároveň nevidím důvod, proč by to tak nemohlo být.


Základní schéma je pomĕrnĕ prosté. Stokař Filuta za bouřky zachrání krásnou mlaodu dívku na útĕku a okamžitĕ se do ní zamiluje. Takový hrdinský milostný příbĕh? možná to tak nevypadá, ale zdání může klamat. Na romantiku by stačilo pár desítek stánek, ale sir Terry se rozhodl pro plných tři sta. Očem by tam potom psal?!


Oproti tomu Bobky od Bobka ani v nejmenším nezavánĕjí fantastickým dobrodružstvím. Právĕ naopak: do nejmenších detailů se drží reality. Jinak by to asi nešlo, když představují výbor sloupků ředitele pražské zoo Miroslava Bobka.


Možná by nebylo od vĕci, kdybych mluvila o  povídkách (chápejte - spíš mikropovídkách) ze života v zoo a jejím nejbližším okolí. Bobky mi do jisté míry připomínají Tygrův sen, knihu, kterou jsem pořídila  při dřívĕjší návštĕvĕ Troji a již má na svĕdomí zdejší zvĕrolékař.


Bobek proti nĕmu povídky podává ze svého úhlu pohledu a texty stylizuje ponĕkud fejetonovĕ. Pobaví, poučí, rozesmĕje. Kniha je spíš pro dospĕlé čtenáře (a především pro knihomoly - autor v nejednom článku doporučuje literaturu týkající se právĕ zoo), ale rozhodnĕ si na své přijde každý, koho zajímá svĕt zvířat.

Komentáře

Oblíbené příspěvky