T. M. Frazier: King

Ke knize King od americké spisovatelky T. M. Frazier jsem se dostala vlastně náhodou, když mi ji z týmu Megaknihy.cz nabídli jako recenzní výtisk. V té době jsem autorku vůbec neznala a knihu jsem posuzovala jenom podle anotace, díky níž jsem nabyla přesvědčení, že by román mohl být zajímavý. To je jediná věc, u které jsem se nespletla.


Vánoce jsem prakticky strávila v literárním tetovacím salonu plném motorkářů, občas se konala nějaká ta přestřelka mezi dealery drog, mrkla jsem se do pěstírny konopí a nechala za sebou hromádku mrtvol. Veselé Vánoce a šťastný Nový rok, jak se sluší a patří. Do toho nepočítám pár únosů, sex, vyjednávání o výkupném a další detaily ze života právě propuštěného vězně Kinga, podle kterého se celý příběh jmenuje. Kdyby knihu napsal mužský, asi by mě to tolik nezaskočilo, ale vzhledem k tomu, že ji psala žena a dost otevřeně mluví o sexu a nevyhýbá se ani podrobnostem, jsem docela ráda, že jsem četla v relativním soukromí a nemusela se zpovídat okolí, co že to čtu, že jsem tak rudá a přihlouple se culím.
Román se dá číst hned v několika úrovních. Je libo sociální román o životě na okraji společnosti? Pak je pro vás ideální postavou hlavní ženská hrdinka Doe. Máte radši surový styl, kdy nikdy není jisté, komu vlastně půjde o kejhák? Přijměte společnost motorkáře Beara. Nebo si potrpíte na jemné umělce, kteří se maskují za drsňáky? Možná to King jenom tak hraje, aby mu Doe začala důvěřovat, možná se snaží zakrýt svoji zranitelnost. A na stránkách knihy se toho skrývá mnohem víc: přátelství, šikana, násilí, láska, rodina, pátrání po minulosti...
Zajímavý nebyl jenom příběh sám o sobě, nebo předchozí život hlavních hrdinů, ale za zmínku stojí i grafická úprava textu. Já jí dlouho nemohla přijít na chuť, občas jsem knihu musela odložit, abych si odpočinula od (pro mě) nepřehledného rozložení stránky a trochu si spravila náladu u jiného díla. Na druhou stranu asi chápu, proč kapitoly vypadají tak, jak vypadají a možná bych to mohla brát jako jakousi formu ilustrací. Všichni zúčastnění mají dost složitý život a na první pohled chaotické uspořádání to jen dokresluje. To na druhou stranu neznamená, že bych v knize neocenila pár ilustrací, přestože je většinou nesnáším. Tentokrát bych je brala jako pěkné rozšíření děje, kdyby se použily Kingovy návrhy tetování, dokonce by nebylo potřeba tolik popisů jeho práce.
Přestože jsem si čtení pečlivě dávkovala, nevím, co si o knize mám myslet. Sotva jsem rozdýchala prostředí, musela jsem se smířit se sprosťárnou za každým druhým slovem, jakmile jsem to nějak zvládla, bylo tady pár zločinů a věcí, které mě dost zaskočily. Sice to nebyla úplně kniha, po které bych bez rozmýšlení sáhla, ale už se těším, až vyjde druhý díl. Podle ukázky vypadá dost napínavě...

Za recenzní výtisk děkuji Týmu Megaknihy.cz





Komentáře

Oblíbené příspěvky