Rozkaz zabít

Hurá, konečně jsem pochopila, co je to prequel. Ještě před pár dny jsem si myslela, že je to kniha, která vyšla k filmovému zpracování díla. Teď už vím, že prequel znamená svazek, jenž vyšel třeba dnes, ale časově patří do období před dějem knihy, která vyšla (třeba) loni. Zní to hrozně, ale vlastně to není tak složité. Jen se to špatně vysvětluje.

Rozkaz zabít je jeden ze dvou doplňkových svazků série Labyrint.  Odehrává se necelé dva roky po sluneční erupci, která v podstatě zničila celý svět, jak ho dnes známe. Nikde není přesně řečeno, v jakém roce se odehrává, ale troufám si tvrdit, že to nebude víc než pár let po roce 2020. Už jenom z toho mi běhá mráz po zádech, když si uvědomím, že vlastně nejde o příliš vzdálenou budoucnost. Ničivý žár exploze přežilo několik šťastných, kteří teď žijí v polorozpadlých domech, když najednou začne řádit virus, po kterém nakažení zešílí a následně zemřou. Kdo by ale zbytky lidstva chtěl vyhladit?
Právě tomu se pokouší přijít na kloub Mark, Trina a jejich přátelé, bez nichž by pravděpodobně vůbec neměli šanci. Od samého začátku je čeká cesta, při níž jde doslova o život. Na můj vkus je kniha možná až příliš brutální, ale to asi k boji o přežití a postkatastrofickému žánru patří. Jak říká jeden z hlavních hrdinů, bývalý voják, Alec na straně 105: „Stává se, že se z lidí stanou bestie, když si myslí, že se blíží konec světa.“
Jak se příběh chýlí ke konci, je drastičtější a drastičtější. Vlastně ani moc není divu.  Partička hlavních hrdinů nemá co ztratit, a proto se neváhá pustit ani do těch nejriskantnějších akcí. Do poslední chvíle jsem si nebyla jistá, jestli někdo z nich přežije alespoň nejbližší vteřiny.
Co se samotného děje týče, byla jsem naprosto spokojená. Scény na sebe pěkně navazovaly a autor se nikde neztratil v bezobsažných popisech. Mnohem horší zážitek jsem si odnesla z jazykové stránky. Nechápu, proč se poslední dobou v knihách tak často používá obrat „rozeběhl se směrem k domu“ apod. To chce autor opravdu říct, že hrdina nešel dovnitř, když předtím několikrát zopakoval, že chce objekt prozkoumat? A jak je potom možné, že se další odstavec odehrává ve vstupní hale?! Bohužel ani Rozkaz zabít se toho nevyvaroval.   Navíc přidal další slovní spojení, které nemůžu jen tak přejít: „začal ho táhnout“.  Proč přidávat slova navíc a knihu tím uměle prodlužovat?! Vážně jsem občas měla chuť zabít i bez rozkazu…
Výsledek?  Rozkaz zabít by se možná dal napsat i lépe, ale jako odpočinkové čtení není nejhorší. Takový průměr, řekla bych. 


Komentáře

Oblíbené příspěvky