Papírmašé

Od jakživa obdivuju umělce, kteří se pustí do kašírování, neboli papírmašé. Nikdy jsem úplně nepochopila, jak na to, ale to mi nezabránilo to teď zkusit. Různě po síti jsem pochytala nápady a primitivní návody, na kterých podle autorů není co pokazit, poskládala jsem si to do smysluplného celku a zkusila vytvořit to nejsnazší, na co jsem narazila.


Nejdřív bylo potřeba sehnat vhodné lepidlo.  Původně jsem si myslela, že půjdu do nějaké tekuté klasiky na papír, jenomže jsem zjistila, že doma žádnou zásobu nemám a o víkendu mívají papírnictví zavřeno. Takže z toho nebylo nic, zato jsem našla recept na domácí „bio“ lepidlo:

1 hrnek mouky
1,5 hrnku vody
0,3 hrnku cukru
1 lžíce octa
Všechno smícháme a vzápětí se můžeme pustit do zvoleného projektu.

Já se pokusila vytvořit domorodou masku, kterou už jste možná viděli v náhledu. Padlo na to několik stran popsaného sešitu ještě ze základky a několik odstřižků balicího papíru od Vánoc. Osvědčilo se mi používat víc druhů papíru, zvlášť když jsem se snažila vytvarovat nos a obočí a potřebovala jsem na tato místa nanášet papír ve více vrstvách. Vždy, když jsem potřebovala „vyvýšeniny“ spojit s okolím, použila jsem jiný typ papíru, abych jasně viděla, kde jsem ještě nepracovala.
Podle dostupných návodů se kousky papíru mají namočit do lepidla, postupně vytahovat a umísťovat na šablonu (k tomu jsem jen tak mimochodem použila nafukovací balonek, na který jsem si předkreslila obličej, abych snáz zachovala tvar úst a očí). S takovou směsí se špatně pracuje, nehledě na to, že papír nacucaný vodou má tendenci klesat ke dnu. A kdo se pak má v něčem takovém máchat?! Mnohem lepší je připravit si cca 3 kousky, všechny namočit v lepidle a hned zpracovat v šabloně.

Jakmile jsem s maskou byla spokojená, dala jsem ji schnout k topení na 24 hodin. Pak jsem vyfoukla a bylo hotovo. Lépe řečeno: bylo by hotovo, kdybych ještě masku nepotřebovala obarvit načerno a bílou temperou na ni nedodělávala rysy obličeje.  Pak jsem ji ještě natřela vrstvou bezbarvého laku a teď jen vymyslet, kam ji v domě zavěsit.

Komentáře

Oblíbené příspěvky