Ivana Nováková: Pohádky o čarodějích


Čím jsem starší, tím radši čtu pohádky. Tedy… pohádky, v žádném případě bych netvrdila, že by se kniha s titulem Pohádky o čarodějích dala zařadit mezi sbírky klasických pohádek. Spíš jde o fantasy, které si na pohádkový příběh jenom hraje.

Ctitelka sira Terry Pratchetta na scénu uvádí dvojici čarodějů, laskavého Akira a mocichtivého Dekela. Zatímco Akir se úspěšně vyučí u stárnoucího čaroděje, Dekel získá magické znalosti podvodem. Přestože mistr Akirovi slíbí zastavit čas na smrtelném světě (kde má mládenec nemocnou matku, které chce pomoci), kouzlo zklame a hrdina se vrátí do jiné doby, než zná. Chybí mu jakýkoli spřízněný člověk a stojí sám proti Dekelovým úkladům. Možná se konečně setká s dívkou přisouzenou osudem, bláznivou Tamae. Je vůbec šance, že se jim podaří zvítězit nad mocným nepřítelem?
Příběh sám o sobě je zajímavý, a proto jsem měla pocit, že by si zasloužil lepší zpracování. Určitě by nebylo na škodu, kdyby ho autorka nechala nějakou dobu uležet, znovu si ho přečetla a upravila případné nedostatky, na které by přišla. Takhle jsem z knihy měla vydatně nevyrovnaný pocit. Některé kapitoly byly přímo obdivuhodné, sršely vtipem a ironií, na první pohled bylo zřejmé, že si Ivana Nováková jejich psaní skutečně užívala a byla radost je číst; spousta jiných mi přišla, že je napsala jen proto, aby měla požadovaný rozsah. U nich jsem musela bojovat s nutkáním některé části přeskočit a číst třeba jen první věty odstavce, ale pak bych přišla o souvislosti, takže jsem radši knihu četla s přestávkami, abych si srovnala myšlenky a připravila se na další výpravu do světa čarodějů. Asi by mi kniha lépe seděla, kdyby měla autorka vlastní styl, takhle jsem za textem pořád viděla Zeměplochu… Přesto mě těšily narážky na známé pohádky a bavila jsem se hledáním podobností s nimi. Schválně: kolik jich v e-knize dokážete najít vy?
Ano, přečetla jsem celou knihu. Nepřeskočila jsem žádný odstavec a dokonce jsem si našla medailonek autorky, abych zjistila, co ji mohlo vést k napsání Pohádek očarodějích, a přesto si pořád nejsem jistá, co si mám myslet. Takže výsledek je jasný: dám si teď pauzu v podobě jiných děl a časem si čarodějnické příběhy znovu vytáhnu z elektronické knihovny a jsem zvědavá, jak se s ní popasuji…

Za poskytnutí knihy děkuji kknihy.cz



Komentáře

Oblíbené příspěvky